čtvrtek 22. října 2015

BABY BLOG: První příkrmy / Náš příběh + Recept První mrkvička, První dýně

Několik z vás se mě ptalo, jak a kdy jsme začali s příkrmy, co a kdy Tobískovi dávám, jak kombinujeme.. 

Téměř šest měsíců byl Tobík plně kojený. Mlíka jsem ale rozhodně neměla na rozdávání. Někdy okolo pátého měsíce si začal všímat, že jíme, koukal se po jídle, natahoval ručičky. Pak dokonce slintal a otevíral pusu a mně bylo jasné, že nebude trvat dlouho a budeme muset začít přikrmovat. Asi deset dní před dosažením šesti měsíců věku v noci strašně plakal a já jsem si dala dvě a dvě dohromady. Prostě už mu mateřské mléko přestalo stačit a musela jsem mu uvařit první Nutrilon. 
Druhý den jsem si řekla, že už opravdu nemá cenu na nic čekat a uvařila jsem mu první mrkvičku. 
Základní pravidla při zavádění příkrmů:
  • nesolit, nesladit, nekořenit! zkrátka nedochucovat! 
  • začněte s jedním druhem zeleniny (mrkev je ideální, protože nezatěžuje střeva, je přirozeně sladká, takže dětem chutná)
  • nekombinujte (opravdu ze začátku začněte pouze mrkví - doporučují se alespoň tři dny, pokud miminku chutná, můžete přidat třeba bramboru z zase tři dny zvykat na novou chuť, pak třeba brokolici a brzy začněte i s masem, v mateřském mléce chybí železo, které je důležité jeho prostřednictvím dítěti dodat)
  • nespěchejte, netlačte na pilu, nevzdávejte se (náš Tobík baštil od začátku jak divý, jsou ale děti, které sní třeba jen dvě, tři lžičky, to ale vůbec nemusí znamenat, že jim nechutná, jen potřebují více času, aby si zvykli, zkoušejte to každý den po troškách)
První mrkvička: Mrkev opláchněte, oloupejte, nakrájejte na malé kousky (rychleji změknou), dejte do kastrůlku, podlijte vodou a přiklopte pokličkou. Nechte dusit tak 10-15-20minut. Kontrolujte, aby se vám nevyvařila voda (chytí se rychle! :)) Zda je mrkev měkká, zkuste vidličkou. Vodu (pokud jí není moc) nemusíte slévat, aspoň kaše nebude tak hustá. Ponorným mixérem rozmixujte na jemnou kašičku.

Výborná je i dýně Hokkaidó, která je přirozeně nasládlá a tak dětem chutná. Tobík jí má asi nejradši ze všeho. Dnes už jí různě kombinujeme, ale můžete podávat i samotnou stejně jako první mrkvičku. Postup je dost podobný.

První dýně: Dýni omyjeme, odkrojíme špičky a oloupeme. Pak jí rozkrojíme na dvě poloviny a vydlabeme semínka (ty nevyhazujte! ale omyjte a upražte nebo nechte usušit, je to zdravá dobrota!). Vydlabanou dýni nakrájíme na kostičky, dáme do kastrůlku a opět trochu podlijeme vodou. Necháme dusit 15-20min, dokud dýně nezměkne a rozmixujeme na kaši ponorným mixérem.

Zajímali by vás i další recepty?
 

2 komentáře:

  1. já jsem pro další recepty a kombinace. Nás to čeká cca za týden, tak budu ráda

    OdpovědětVymazat
  2. my sme začali presne od konca 6.mesiaca prikrmovat. Ano, prvá bola mrkvička, no nášmu drobcovi nechutila a nejak mu nechutí doteraz. Ale zemiak mu chuti. Potom sme ešte ochutnali petržlen, kaleráb, cuketu, karfiol a brokolicu. V blízkej dobe plánujeme aj masko dať.

    OdpovědětVymazat

Děkuji ♥