neděle 30. října 2011

Game of Thrones

Tenhle článek plánuji už strašně dlouho. Vlastně od té doby, co jsem shlédla první díl tohohle seriálu a naprosto mě nadchl. Je až neuvěřitelné, jak někdo dokáže napsat tak poutavý příběh, vdechnout život postavám, které vám dovedou vaše představy k dokonalosti a vytvořit tak skvělý seriál, jakým Game of Thrones bez pochyby je!
S napsáním tohohle článku jsem otálela ne proto, že by se mi nechtělo, naopak - toužím se s vámi podělit o něco tak neuvěřitelně zdařilého. Chtěla jsem však mít srovnání seriálu s jeho předlohou, tedy s první knihou - Hra o trůny - rozsáhlého fantasy eposu Píseň ledu a ohně G.R.R. Martina.
Dalo se předpokládat, že když se vydařil seriál, bude stát za to i jeho předloha. Je tomu tak! A navíc vůbec není na škodu nejdřív shlédnout první seriálovou sérii a poté si přečíst knihu. Budete mít větší přehled v dějové linii. Troufám si říct, že kniha se, co se čtivosti týká, vyrovná Harrymu Potterovi či Stmívání, patří však mezi ty trošku čtenářsky náročnější a propracovanější a to nejen kvůli svému stránkovému rozsahu - první díl má v pevné vazbě něco kolem 850stran (a s dalšími díly to narůstá), ale i kvůli několika dějovým liniím a celkově propracovanému příběhu, který je sice smyšlený, ale inspirovaný historií - konkrétně Anglií v 15.stol.!


Jedním z důvodů, proč se mi seriál tak líbí je i to, že je nevyzpytatelný a občas až krutě realistický /s ohledem na dobu, ve které se odehrává/. Prostě to není pohádka, ale přijde vám to tak nějak přirozené, nezavíráte oči, nebráníte se tomu, prostě to necháte plynout...
Co se knižní podoby týče, máte možnost vybrat si ze dvou typů vázání. Knihy vyšly v "salátové" vazbě - tak říkám té bez pevných desek - vždy ve dvou dílech, takže Píseň ledu a ohně, Hra o trůny 1.díl a pak 2.díl. Tento rok vyšlel první a druhý díl Písně ledu a ohně, Hra o trůny a Střet králů v pevné vazbě a bylo tak umožněno svázat dva díly k sobě. Už žádné dělení na jedničku a dvojiku! Na konci měsíce - tedy zítra - bude k mání v této podobě už třetí díl knihy - Bouře mečů, který jinak máte možnost sehnat i jako dvoudílné salátové vydání a jedinou možností to zatím zůstává u čtrtého dílu - Hostina pro vrány. Pátý díl vyšel v originále začátkem července 2011, překladu první půlky bysme se měli dočkat začátkem příštího roku, stejně tak jako druhé série seriálu.  
Moje oblíbená postava?
V první sérii rozhodně Daenerys Targaryen, kterou v seriálu ztvárnila překrásná Emilia Clarke.
Děj probíhá v několika liniích - na různých místech prostřednictvím různých lidí. Dany je v seriálu a první knize dost důležitou postavou. V druhé knize nám trošku mizí do pozadí a je pravda, že zrovna co se téhle postavy týče, mám z ní pocit, že v druhém díle plní převážně roli "natahovače" děje. Trošku škoda, ale myslím, že je přirozené, že se děj přesouvá a někdy je zajímavější ta postava, jindy jiná. V první knize jsem například nemohla vystát Sansu Stark, v druhé knize se mi podařilo k ní najít cestu.
Ale asi největší stálicí, co se obliby týče je Tyrion Lannister, skřet! :-) Dokonalá postava, zbožňuji jeho sarkasmus a nadhled, i když to zní u trpaslíka dost zvláštně...
Abych vám nevnucovala pouze můj "zaujatý" názor, poprosila jsem svého přítele a dobrého kamaráda nejen z blogového světa, kteří seriál také viděli, aby se s vámi podělili o svůj názor.

Lukáš:
Pro mě asi jedno z největších, dost možná i to největší, překvapení na "filmových plátnech". Věděl jsem, že seriál má pod palcem HBO a že se jedná o fantasy. Už tohle mě pořádně navnadilo. Jenže realita seriálu je mnohem lepší!  
Když se objevil první díl a já ho viděl, přál jsem si, aby už byl další týden a já mohl vidět druhý díl. Takhle nějak to bylo až do závěrečného dílu. A i ten mi nedal spát a já musel začít číst knihu, abych se dozvěděl, jak to bude s hlavními postavami dál. A věřte mi, to se u mě nestává zrovna často. Knihomol opravdu nejsem J. Seriálu nejde v podstatě nic vytknout, všechno se opravdu povedlo – výprava, příběh, hudba, kostýmy, herci, … Pro mě jediné zklamání jsou bitvy. Kdo má rád bitevní pole, hodně krve a akce (třeba jako v 300), tak se tady nedočká. Takové bitvy by nejspíš nafoukly rozpočet seriálu do závratných výšin, proto není divu, že HBO od nich upustilo. Ovšem musím dodat, že to vyřešili bravurně.
Kdo má rád intriky, nejasného hlavního hrdinu, pokřivené charaktery a neustále se měnící dějové linie, bude v sedmém nebi. A jestli ne, tak vás to třeba chytne jako mě ;-). Kouknout na první díl doporučuju každému, pak už je to jen na vás.
Seriál hodnotím 95 %, pokud však nemáte rádi fantasy nebo středověk, snižte si hodnocení o 10 %.

BasedOn:
seriál se mi velice libí, i když ho nemohu porovnat s knižní předlohou, zatím jsem se nedostal k jejímu přečtení. seriál se mi ale opravdu líbí svým příběhem, postavami a i krajinou, kde se odehrává. mám rád takový typ seriálů a filmů. Nejvíc se mi asi líbil ED Stark, ale toho již neuvidíme, což je škoda. Také velice fandím malé Arie s její Jehlou. Jinak všechny postavy jsou mi celkem sympatické, většina hlavních postav hraje ve více filmech, které znám, takže je mám rád delší dobu. Seriál se opravdu povedl, je natočen velmi pěkně, vtáhne do děje, tedy aspoň mě. Už se těším na druhou řadu!
Eddard a Aria Stark
Edit: 31.10. - nemůžu nepřidat další názor jednoho mého kamaráda, který ale i tak trochu odhalí děj, takže není moc vhodný pro ty, co seriál ještě neviděli a chtějí se nechat překvapit. :-)
Cz: 
S klidnou hlavou můžu říct, že Hra o Trůny je zajisté tím nejlepším seriálem vůbec. Rozmanitost jeho příběhu je doslova úžasná, někdy je rozmanitosti až přespříliš. Tím konkrétně myslím, že moje oblíbená postava Eddard Stark zemřela hned v první části, ale doufám, že si brzy najdu jinou, stejně tak oblíbenou. Na zdi, John Sníh a jeho zlovlk Duch si myslím, ho ale již nahradil natolik, že jinou hledat nebudu.  Silně mu fandím, jeho chovaní, charisma, činy a jeho šermířský um si získaly moji náklonost. Stejně tak fandím další osamělé postavě, která též má podobnou povahu, jako John Sníh, možná je to tím, že je to jeho sestra, byť nevlastní J Arye s jejím malým mečem, jenž nese příhodný název „Jehla“. Když bych měl popsat svůj postoj k další postavě, tak další bude Tyrion Lannister, zvaný Skřet. V příběhu je sice z té „zlé“ strany (rodu), ale podle mě to bude on, kdo bude držet rovnováhu děje, tím pádem bude jednou z nejdůležitějších postav a i on má mé sympatie. Možná jsem tedy před tím trochu lhal, když jsem říkal, že doufám, že si najdu brzy jinou oblíbenou postavu J.Nevlastní bratr Jona, král Severu Robb Stark je velmi příhodnou postavou, která se svou armádou táhne dolů na jih pomstít smrt svého otce, přitom se mu naskytnou další možnosti, jak se zapsat do linie příběhu „Hry o Trůny“. Mojí neoblíbenou postavou, kromě prince Orlího hnízda Roberta, současného krále Joffreyho a jeho Matky Cersei Lannister je Cattelyn Stark. Sice ona je „ta hodná“, ale v hloubi duše doufám, že v příběhu všechny tyto postavy zemřou bolestivou smrtí :D. Její řečnění do věcí, kterým nerozumí je úmorné…. Takový je asi můj pohled na děj pominu-li děj odehrávající se za mořem, který zajisté dříve, či později nemálo zasáhne do příběhu Sedmi království. Pokud bych měl porovnávat formu podání Hry o Trůny, a tím konkrétně myslím seriál a knížku, myslím, že nyní patří uznání spíše seriálu. Je natočený dokonale, přesně a doslova podle knížky, což se o drtivé většiny zfilmovaných příběhů podle knížky říct nedá. I hlášky v seriálu jsou převzaté z knížky. Čtenář najde pramálo věcí, které byly v knížce a v seriálu nikoliv. Nicméně, i když dávám přednost seriálu a ten jsem viděl jako první a až poté si koupil knížku, její čtení mě velmi bavilo a užíval jsem si ho. Nyní tomu bude naopak, další díl shlédnu nejdřív psanou formou, teprve pak formou hranou a můžu posoudit opačné pořadí. Velice se na to těším, protože takto otevřený konec, kde se objeví „vyhynulí“ draci mě činí nedočkavějším a kouzla, která nám fanouškům jsou slíbená jen přikládají polínko do ohně.
Cersei a Joffrey Lannister
Hra o trůny, jak už to u úspěšných knih a seriálů bývá, se dočkala i svého zpracování coby počítačové a dokonce i deskové hry. Zatímco desková hra je hodnocena velice kladně - bohužel jsem zatím neměla možnost si ji zahrát, koupi však zvažujeme - počítačová verze Game of Thrones: Genesis s sebou přináší pouze zklamání. Prostě už automaticky očekáváte něco víc než poplašené pobíhání panáčků. Nedostala jsem se moc daleko - ani tutorial jsem nevydržela dohrát celý -, takže nevím, zda je moje hodnocení úplně objektivní, ale na druhou stranu to, myslím, hovoří za vše!

Trailer ale vypadá zajímavě. :-)
Vybrala jsem pro vás pár fotek a animací a pak mám pro vás úkol, tak se kochejte! :-D
Vyčerpávající shrnutí základních informací máte za sebou a teď mě zajímá váš názor a to jak na Hru o trůny (seriál, knihu, pc hru, deskovou hru...), tak i na tenhle článek!
Máte nějakou zkušenost s Hrou o trůny - četli jste knihu, viděli seriál...?
A líbil se vám tenhle článek?

!HEZKOU NEDĚLI!

zdroj: youtube.com, google.cz, tumblr.com  

7 komentářů:

  1. Viděla jsem seriál a je naprosto, naprosto dokonalý!! Fakt nevím jak vydržím až do jara na druhou sérii :D

    Podívej se na tohle fan video :))
    http://www.youtube.com/watch?v=RAsCt4GF6WU&list=LLLr4JpCWhRV4xFzlhJHbyaA&index=9&feature=plpp_video

    OdpovědětVymazat
  2. Opravdu povedené!!! Děkuju za tip :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Určitě ozkouším, jsem těď nemocná tak budu mít alespoň zábavu

    Na blogu zrovna pořádám giveaway, třeba se budeš chtít zúčastnit http://marketatrpisovska.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  4. Já teda nejvíc miluju původní vládnoucí linii... Dany a její choť Khal Drogo... Bože ten byl naprosto úžasněj... Je mi velmi líto že zemřel... První knihu už mám doma... Je to naprosto famózní... Jak jsem četla tento článek, tak to bylo jako by se mi to vrátilo zpět... Všechna nenávist k tomu mladýmu spratkovi, kterej se zrodil z nevěry matky s bratrem (nechutný) a ještě nesnáším toho hajzla co miluje matku hlavních hrdinů a kterej podrazil Eda... Úplně zuřím... Vůbec mi nepřijde že jsem na seriál koukala před půl rokem... Je to tak živý... Skoro hmatatelný

    OdpovědětVymazat
  5. Nejlepší seriál, jaký jsem kdy viděla, a že jsem jich už viděla hodně :D Miluju Jona a hrozně mu fandím a přeju mu, aby mu vyšlo všechno a nikdo ho nezabil, protože v sáze Píseň ledu a ohně to prý je tak, že jakmile si jednu postavu moc oblíbíte, tak zemře. Moc mě sice nebavil závěr druhé řady, ale třetí řada je absolutně dokonalá. Na poliččce už se na mě směje celá sága a jakmile třetí řada skončí, vrhnu se na knížky.
    ____________
    SPOILER!
    Zbožňuju způsob jakým mluví Ygritte hlavně když si dělá z Jona srandu a hrozně jim ten románek přeju a závidím jí Jona :D a její věta "You know nothing Jon Snow", už je tak trochu legendární.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) naprosto souhlasím! nejlepší ♥
      já už jsem tedy přečetla knížek 5, takže mám trošku náskok, co se děje týče...

      Vymazat

Děkuji ♥