neděle 27. září 2020

přečteno: Vězňova žena / Maggie Brookes

Kniha Vězňova žena mě zaujala na první dobrou. Týká se období druhé světové války, o kterém jsem za poslední roky přečetla už několik knih a momentálně mě velmi zajímá. Děj se navíc odehrává částečně na našem území, je inspirovaný skutečným příběhem moravské dívky, kterou láska, odvaha a krutost té doby přivedla až za zdi zajateckého tábora

Kniha je velmi čtivá a opravdu jedinečná příběhem, který, myslím, nemá obdoby. Už jsem toho přečetla hodně o statečných ženách, které za války projevily neskutečnou dávku odvahy a vůle, věřily v naději a lásku a byly ochotné pro ni riskovat i svůj život. Žádná z nich se ale nedostala do tak neuvěřitelné situace jako Izzy, mladá dívka z venkovského statku, která se zamilovala do válečného zajatce, který přišel spolu s dalšími zajatci jí a její matce na statek vypomáhat. Bill je britský voják, který už si v zajetí prožil své. Dávno už není v plné síle, ale stále se raději dobrovolně hlásí na těžké pomocné práce, než aby trávil svůj mladý život v zajateckém táboře. A pak potká Izzy. Zamilují se do sebe a největší dobrodružství jejich života začíná. Musím říct, že jsem hltala každou stránku knihy, nepřišlo mi, že by začátek, kdy se příběh rozjíždí a hlavní hrdinové se seznamují byl nudný a nezáživný. Naopak! 

Moc se mi líbilo reálné zobrazení doby, které je často v příbězích z druhé světové války opomíjené nebo zkreslené. V této knize mě nic nerušilo, naopak ve mně čtení vzbuzovalo zvědavost, napětí a touhu dozvědět se, jak to celé vlastně skončí. Svou roli sehrálo prostředí, ze kterého Izzy pochází, její rodina, tradice i nástrahy doby. Láska, naděje, odvaha, strach, strádání, oddanost i štěstí. Izzy naplánuje tajný sňatek s Billem a společně utíkají. S každým dnem na útěku v nich sílí strach, ale zároveň i naděje, že se jim to přeci jen podaří. Rusové se blíží a konec války s nimi. Stejně jako riziko, že si nebudou brát servítky a vezmou si cestou vše, co budou chtít. A tak si Izzy ostříhá své krásné, dlouhé vlasy a rozhodne se po celou dobu jejich putování vydávat za němého chlapce, čehož se drží i poté, co je dopadnou a odvezou do zajateckého tábora. Jak si dívka poradí mezi stovkami mužů, se kterými musí sdílet nejen špinavý barák, společné palandy, ale i latrínu a umývárnu? Jak může v takovém prostředí utajit menstruaci? Jak zvládne těžkou mužskou práci a nakonec i dlouhý, nekonečný pochod smrti? Podaří se jim tajemství udržet až do konce války? Pokud Vás zajímají odpovědi na tyto otázky, určitě si knihu přečtěte. Je opravdu velmi výjimečná, probudí ve vás snad všechny emoce. Já na konci plakala a teprve pak mnou příběh ještě jednou celý protekl jako trychtýřem a já jsem si naplno uvědomila, že se tyhle věci opravdu udály. Lidé trpěli, utíkali, bojovali, hladověli a odevzdávali svoje životy do rukou bezcitných nacistických dozorců. Není to tak dávno. Je třeba si to neustále připomínat! Čtěme, vzdělávejme se, nezapomínejme! Tenhle neuvěřitelný a opravdu ojedinělý příběh si říká o filmové zpracování, na které se už teď velmi těším. :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji ♥