středa 20. února 2019

přečteno: Gentleman v Moskvě

Uf! Tahle kniha mi dala vážně zabrat. Hned na úvod chci napsat, že Gentleman v Moskvě je nádherná kniha, aby nedošlo k nějaké mýlce. Na druhou stranu pro mě bylo velmi těžké se do ní začíst. Dlouhou dobu jsem byla ponořená jen v dětských knížkách a pak jsem asi začala moc velkým soustem v podobě knih o druhé světové válce a holocaustu. Spíš jsem doufala v nějaké odlehčení. První čtvrtinu knihy jsem četla několik měsíců. Pořád jsem ji odkládala a zkoušela se k ní vracet. Neměla jsem na to patřičný klid a asi ani správnou náladu. Pak jsem ale konečně chytla slinu a začetla jsem se. 

Příběh se odehrává převážně v první polovině 20. století v Moskvě v hotelu Metropol. Mladý hrabě Rostov v něm má rozsudkem předurčené strávit celý zbytek svého života. Začátek příběhu mě zkrátka moc neoslovil přesto, že je kniha hodně popisná, moc jsem se neorientovala. Také jsem si nebyla jistá svým postojem k hlavnímu hrdinovi příběhu. Dlouhou dobu mi byl spíš nesympatický. Zhruba v polovině knihy ale nastal zvrat, který mě nutil vracet se k příběhu pravidelně každý večer. 
A jednou jsem četla i půlku noci zavřená v koupelně, abych nerušila svícením Kamila a děti ;)
Druhá polovina knihy mě opravdu chytla za srdce a pokud mě sledujete na instagramu, tak z mých instastories víte, že mě závěr dokonce dohnal k slzám. Byly to slzy dojetí a přišly při obědě ve fast foodu v plzeňské Olympii mez stovkami cizích lidí. Tak moc silný zážitek to pro mě byl. Ač teď tedy vyhledávám spíš oddechovější témata, protože se po celém dni s dětmi chci bezmyšlenkovitě ponořit do příběhu, který mě spíš pobaví, než abych usínala s hlavou plnou myšlenek, budu na tuhle knihu vzpomínat jen v dobrém. Teprve s tím, jak příběh ubíhá totiž odhalíte, jak dokonale promyšlený je. Autor Amor Towles je kouzelník! A nejlepší je, že vám kouzla dělá přímo před očima, ale vy si jich často ani nevšimnete, ale později z příběhu úplně přirozeně vyplynou. Pokud vás zajímá kvalitní krásná literatura a dění v Rusku za rané éry komunismu, určitě jí dejte šanci. Konec konců ne náhodou je to světový bestseller. Jsem okouzlená kvalitním humorem i chováním pravého gentlemana, se kterým už se v dnešní době setkáte jen velmi vzácně (spíš ale vůbec). 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji ♥