neděle 7. října 2018

recenze: ALBI Elektronická tužka + Hravé učení

Celé léto jsme pro vás testovali Elektronickou tužku od Albi v setu s knihou Hravé učení, a protože se blíží zima (a taky Vánoce :)) je nejvyšší čas, abych vám ji tu zhodnotila. Vídám ji na instagramu v příspěvcích ostatních maminek poměrně často, takže zvědavost byla opravdu veliká. Jak že to funguje? A chtějí pak děti ještě vůbec normální knížky? Nejsou líné číst? Pojďte s námi objevit svět Kouzelného čtení!
V první řadě je důležité říct, že největší investice je ta počáteční, protože ke Kouzelnému čtení je nezbytná Elektronická tužka, která je dražší, ale ke všem knížkám vám stačí ta jedna jediná. Koupit ji můžete samostatně nebo v nějakém cenově výhodném setu s knihou. My jsme si vybrali Hravé učení. Mám ráda, když mají takovéhle věci nějakou přidanou hodnotu, takže jsem místo po pohádkách sáhla rovnou raději po knížce vzdělávací.
Kouzelné čtení naprosto předčilo moje očekávání. Poprvé jsme ho vybalili, když byl Tobík na jaře nemocný. Už jsem nevěděla, jak bych ho udržela v posteli. Hry a hračky, které tam mohl mít, už ho nebavili. A nechtěla jsem mu jen pouštět pohádky. Vzpomněla jsem si na Kouzelné čtení, které už jsme sice měli pár dní doma, ale já s novými věcmi vždycky čekám na nějakou vhodnou příležitost. A trefila jsem se. Okamžitě jsem v nemocí unaveném a unuděném synovi probudila život a zájem. Nutno říci, že neméně fascinovaná jsem byla i já. Možná se vám zdá, že teď přeháním, ale není tomu tak. Vždycky si říkám, jak bych z toho jako malá byla hotová, že mi nějaká tužka čte knížku. My jsme samozřejmě nic takového neměli a ani ve snu by mě nenapadlo, že by něco takového někdy mohlo být. Pořád si přijdu dost mladá, ale rychlost, jakou se svět mění, je naprosto neskutečná. Na jednu stranu mě to fascinuje, na druhou stranu mě to děsí, protože nevím, zda stihnu držet tempo a hlavně, jestli je to vůbec žádoucí... Naše děti ale vyrůstají v úplně jiné době a je potřeba na to tak nahlížet.
Obsah balení:
Velké překvapení pro mě bylo, když jsme kromě elektronické tužky s nabíječkou, Průvodce a knihy Hravé učení v krabici našli ještě samolepky MP3 přehrávače, hlasitosti a Audio blok. Tužka totiž dokáže přehrát nejen knihu, ale dokonce i nějaké Vaše nahrávky (má reproduktor i mikrofon), což nás zabavilo na pěkných pár desítek minut. Největší zábava pak byla dělat všelijaké zvuky, které si pak Tobík tužkou přehrával pořád dokola.
A musela jsem se pochválit i za výběr knihy, která je určená předškolákům, ale náš Tobík je poměrně bystrý a zvídavý, takže jsem se toho nebála a rozhodně nelituji. S touhle knížkou si mají děti hravým způsobem šanci procvičit abecedu, počty, naučit se říkanky, písničky, roční období, podívat se, jak to chodí doma, ve školce, na hřišti, ve městě. Kniha je dokonce provede i obchodem, kde "nakupují" ovoce a zeleninu. Jinde zase hledají rozdíly, ukryté předměty nebo můžou hrát kvízy a spojovat například dvě věci, které se nosí v zimě nebo naopak v létě. Zároveň se můžou z rozhovorů dětí na hřišti poučit, jak se zachovat ve frontě na klouzačku nebo když si někdo rozbije koleno. Je to skvěle vymyšlené a mám pocit, že i když jsme knihu od té doby vytáhli už spoustakrát, stejně jsme ještě nevyčerpali všechny možnosti. Jsem rozený technický tip, takže vám tady teď zdlouhavě popíšu, jak to vlastně celé funguje. Popravdě moc nevím. Tužka má optický senzor, který se nesmí poškodit a zřejmě je chytřejší než já, protože se zatím nenechala napálit. ;)
Já jsem tedy z knihy upřímně nadšená. Tobík už s ní ve třech letech krásně zvládl pracovat. Ovládání je jednoduché a intuitivní, tužka děti navíc skvěle navede. U mladších dětí asi záleží hodně na vyspělosti a povaze. Stellinka ve svém roce a půl s tužkou ještě nedokáže pracovat - s tužkou o knihy bouchá, nemá cit ani trpělivost a asi ani nerozumí tomu, co se to vlastně děje a má dít. O tom, že nezvládne plnit úkoly a poslouchat pokyny ani nemluvím! Z toho vyplývá, že knihu můžeme vyndat jen tehdy, když Stella spí nebo jsme někde, kde na ní nemůže (např. v autě), protože jinak jí chce taky, o tužku se s Tobíkem tahá, nenechá ho v klidu a hrozí, že ji poničí nebo rozbije. Zkusila jsem jí tužku několikrát půjčit a vždy to dopadlo stejně.
Zároveň se mi tím vyřešil i problém, že by děti elektronickou tužku používaly moc často. Tobíkovi vždycky vysvětlím, že by mu Stellinka tužku poničila a že musíme počkat, až bude spát. Teď, když přechodně bydlíme v garsonce, by se s ní jinak musel zavřít leda na záchod, což mu raději ani nenavrhuju. Většinu času je tedy tužka s knihou schovaná a k dispozici mají ostatní "normální" dětské knížky, které si prohlížíme a čteme dle libosti. U starších dětí je asi dobré používání tužky už od začátku nějak omezit, nastavit pravidla, protože to děti samozřejmě pak svádí používat jen to. Děti potřebují neustále nějaké nové podněty, jinak rychle zleniví, zakrní. Četba klasických knih je pro ně velmi důležitá!
Nejraději s sebou beru Kouzelné čtení, když se vydáváme na nějakou delší cestu. Stella sice cestování moc dobře nesnáší, ale i tak je u ní větší šance, že usne. Tobík si pak poměrně dlouho vystačí s knihou sám a já si můžu konečně odpočinout nebo se chvíli v klidu začtu do nějaké své sto let rozečtené knížky. Tužka má dokonce zdířku na sluchátka, ale mě přijde divné dávat tříletému dítěti sluchátka, takže tuhle možnost využijeme asi až někdy později. Sluchátka nejsou součástí balení.
Překvapilo mě, jak dlouho tužka vydržela nabitá. Nabíjení ale není vůbec žádná věda. Má podobnou nabíječku jako telefon a díky praktickému stojánku vám bude při nabíjení na poličce krásně stát, což je super, protože věcí se nám tam povaluje už dost.
Nám se Kouzelné čtení líbí moc! Těším se, až z toho bude mít rozum i Stellinka a budeme moc knihu používat všichni společně, pak určitě pořídíme i nějaké další, protože nabídka je pestrá a neustále se rozšiřuje.
Doufám, že pro vás byla recenze užitečná. Kouzelné čtení je zároveň náš první letošní tip na vánoční dárek pro děti!